Ga naar hoofdinhoud

LG Cinema LED scherm 'LG Miraclass' brengt meeslepende kijkervaring naar theaters

Digital signage is een onmisbare partner binnen de retail

LG en Blackdove leveren digitale kunstbelevingen naadloos op LG LED-signage (1)

LG en Blackdove leveren digitale kunstbelevingen naadloos op LG LED-signage

Partners delen visie op toenemende diversiteit in kunst en toegang tot betaalbare kunst

LG Electronics (LG) gaat een wereldwijde samenwerking aan met het Amerikaanse Blackdove. Zij zorgen voor digitale kunstervaringen die perfect matchen met de LG's geavanceerde digital signage-displays. Door software en kunst van Blackdove's digitale kunstgalerie en NFT-platform (non-fungible token) te integreren, biedt de hoogwaardige display van LG een gemakkelijke oplossing om digitale kunst te presenteren. Dit is volgens beide partners momenteel dé focus van de wereldwijde kunstmarkt.

De levendige digitale displays van LG zijn het uitstekende medium voor kunstinstallaties – evenals de perfecte aanvulling op bedrijfslobby's, galerijen, luxe woningen en talloze openbare instellingen. LG LED-signage biedt uitzonderlijke flexibiliteit met een eenvoudig te installeren, modulair en schaalbaar ontwerp, en eersteklas beeldkwaliteit met resoluties van Full HD (1.920 x 1.080) tot 8K (7.680 x 4.320).

Blackdove-software is vanaf dit kwartaal beschikbaar in markten over de hele wereld en is ideaal te combineren met LG LED-signageproducten, waaronder de LG MAGNIT, LG LED Bloc, LED All-in-One en fine-pitch LED-signage. Hierdoor is het mogelijk om de enorme bibliotheek met digitale kunstwerken van de galerij te tonen. De selectie kunstwerken van hedendaagse kunstenaars, zoals Jonathan McCabe, Kenneth Wayne, Meghan Cheng, Franck Lefebvre en Jamie Scott, zijn zorgvuldig uitgekozen door het curatorteam van Blackdove. De selectie omvat een breed scala aan onderwerpen en stijlen voor zowel nieuwe als ervaren liefhebbers van digitale kunst.

LG is verheugd om samen te werken met Blackdove. “Aangezien deze samenwerking ons in staat stelt om met onze LED-signage wederom een uniek voordeel te leveren", zegt Paik Ki-mun, Senior Vice President en het hoofd van de Information Display business unit van LG Business Solutions Company. "De optie om LG LED-signage te veranderen in digitale canvassen, zoals in luxe woningen, bedrijfslobby's, ziekenhuizen en winkels, is iets waar het publiek uiterst positief op zal reageren."

Marc Billings, CEO van Blackdove: "We zijn trots dat we zijn geselecteerd door zo'n buitengewone partner als LG. Digitale kunst is de eerste vorm van kunst in de geschiedenis die in een oogwenk door de hele wereld kan worden ervaren, waardoor het een universele aantrekkingskracht heeft. Dit maakt een exponentiële toename van zowel de hoeveelheid als de diversiteit van kunst mogelijk, evenals universele toegang tot betaalbaar kunstplezier en -bezit.”

Alles wat je nodig hebt in één scherm

Alles wat je nodig hebt in één scherm

De opkomst van LED video wall displays is niet meer te stoppen. Je ziet ze elke dag overal: langs de snelweg, in winkeletalages, bij evenementen, in publieke ruimtes en in hotellobby’s. LG ontwikkelde met de LG All-in-One Essential Series nu ook de perfecte oplossing voor presentaties in aula’s en vergaderruimtes.

De LG All-in-One Essential Series is een perfect voorbeeld van een complete installatie inclusief alle mogelijke opties. Met een beelddiagonaal van 136 inch (345 cm), een Full HD resolutie en ingebouwde luidspreker, levert het alvast een uitmuntende beeld- en geluidskwaliteit. De pixel pitch van 1,56mm zorgt ervoor dat alle kleuren en details helemaal tot hun recht komen, zo vormt deze display in elke ruimte meteen dé nieuwe eye-catcher.

Eenvoudig te installeren

Het opbouwen en installeren van de display bestaat uit een aantal eenvoudige stappen die uitgebreid beschreven worden in de meegeleverde instructies. Bijhorende accessoires voor de muurbevestiging maken de installatie nog eenvoudiger. De All-in-One oplossing kan dus ook vrijwel meteen in gebruik genomen worden. De stroomkabel aansluiten en het meeste werk zit er al op. Het scherm kan trouwens ook op een verrijdbaar onderstel (niet meegeleverd) worden gemonteerd.

De geïntegreerde controller met intuïtieve software maakt het toestel ook bijzonder gebruiksvriendelijk. Instellen en configureren is al vooraf gedaan. LG maakt voor de besturing van zijn professionele displays gebruik van WebOS. Een besturingssysteem dat zo is ingericht dat je op een makkelijke en snelle manier kunt navigeren door het hele menu. 

Draadloos schermen delen

Met behulp van de LG One:Quick Share dongles, kan ook deze display eenvoudig en draadloos de schermen delen van meerdere apparaten. De ingebouwde Office Mode zorgt voor een smart bediening vanaf uw PC.

De modulaire structuur maakt het onderhoud dan weer snel en makkelijk. Dankzij LG Connected Care, kan er 24/24 en 7/7 voor bewaking en diagnose gezorgd worden. Eén van de vele specifieke functies stelt de gebruikers ook in staat om het energieverbruik eenvoudig te monitoren en minimaliseren. Dankzij de Display Power Management-functie gaat het scherm bijvoorbeeld automatisch in stand-by modus wanneer er geen activiteit wordt gemeten.

Puur en duurzaam kijkplezier

“Het beeldformaat van 136 inch is naast het energiezuinige toestel nog een duurzame keuze”, vertelt Ryszek Van Puyenbroeck, Business Development Manager B2B ID bij LG Electronics Benelux. “Door dit formaat aan te houden is ook ons productieproces ecologischer omdat we minder materialen en energie nodig hebben om de schermen te produceren. Een win-win voor iedereen.” Kortom, de All-in-one serie is een echte alleskunner die niet alleen ongeëvenaarde beeldkwaliteit vanuit iedere kijkhoek levert, maar ook uitblinkt in functionaliteit en duurzaamheid.

LG en Userful bieden softwaregedefinieerde AV-over-IP-oplossing voor bedrijven (1)

LG en Userful bieden softwaregedefinieerde AV-over-IP-oplossing voor bedrijven

Gecentraliseerde en intelligente oplossing voor display-netwerkbeheer verbetert prestaties, vermindert complexiteit, kosten en CO2-uitstoot

LG Electronics Business Solutions Europe en het Canadese softwarebedrijf Userful introduceren een end-to-end, softwaregedefinieerde AV-over-IP-oplossing. Deze oplossing combineert het Visual Networking Platform van Userful en het webOS Signage™-platform van LG. Hierdoor worden weergavenetwerken geoptimaliseerd voor controlekamers, digital signage-netwerken, corporate signage en videowalls. De aankondiging is in lijn met LG's voortdurende inspanningen om sterke relaties op te bouwen binnen het partnerecosysteem om de volgende generatie oplossingen voor gebruiker te realiseren.

Als resultaat van de samenwerking tussen LG en Userful kunnen digitaal geïntegreerde ondernemingen nu IT-beheerde services van vrijwel elke bron met webOS-schermen implementeren. Dit is inclusief geavanceerde streamingmogelijkheden, flexibiliteit in implementatie en NIST-kaliber beveiliging. Of het nu gaat om het leveren van directe video en data via realtime streamingprotocollen (RTSP) voor controlekamers, of het beheren van 8K-content op honderden schermen; integrators en eindgebruikers kunnen rekenen op een krachtige, gestroomlijnde displaynetwerk ervaring met het Userful-platform en de LG-schermen.

Volgens Harri Ekholm, Vice President Sales bij LG Electronics Business Solutions Europe, helpt de samenwerking system integrators en ondernemingen te profiteren van de exponentiële groei die wordt voorspeld voor AV-over-IP in de komende vijf jaar. "Samen hebben LG en Userful een digitaal display-netwerkbeheerplatform gecreëerd dat LG-installaties zowel vereenvoudigt als versterkt om beveiliging, dynamische content, flexibiliteit en gemakkelijke display-implementatie mogelijk te maken", vertelt Ekholm.

"Met de versnelling van nieuwe diensten, en de digitale transformatie, is er een duidelijke behoefte aan één gecentraliseerd platform om visuele diensten te beheren in combinatie met data, IoT en AI", voegt Ekholm toe. "Het softwaregedefinieerde platform van Userful integreert deze op unieke wijze en levert via private/publieke cloudservers aan webOS signage-displays die zijn geoptimaliseerd voor het netwerk. Dit maakt AV-services in een gehele organisatie beschikbaar.”

De bedrijven erkenden in 2019 gezamenlijk het groeipotentieel van AV-over-IP. Zodoende begonnen zij met het ontwikkelen van een op maat gemaakte, lichtgewicht softwareoplossing die bovenop LG's webOS Signage-platform voor flat-panel en direct-view LED-schermen draait. Daarbij lag de nadruk op eenvoud, betrouwbaarheid, flexibiliteit en zekerheid. Userful verwacht dat het platform aanzienlijke besparingen op hardware- en energiekosten oplevert en tegelijkertijd de ecologische voetafdruk helpt te verkleinen.

John Marshall, CEO van Userful, prijst het harde werk van beide bedrijven en merkt op dat andere beeldschermfabrikanten er niet in zijn geslaagd het niveau van software-integratie van LG te evenaren. Volgens hem maakt dat deze alliantie nog waardevoller en unieker.

"De industrie onderschat de complexiteit van het optimaliseren van traditionele AV-producten voor een IT-omgeving, vooral met netwerkdistributie-uitdagingen en veeleisende bedrijfsapplicaties", aldus Marshall. “De AV-industrie werkt van oudsher met NAB-codecs en AV-standaarden. De toevoeging van multi-protocolgestuurde netwerken is een geheel nieuwe uitdaging. Dat LG dergelijke IT-protocollen kan integreren in zijn core-firmware is meer dan indrukwekkend. Simpel gezegd: deze oplossing vereenvoudigt het werk van IT én vermindert de complexiteit van installatie en onderhoud.”

LG One:Quick Share, de meeting van morgen

LG One:Quick Share, de meeting van morgen

Eén knopje vervangt kluwen aan kabels

Met de LG One:Quick Share dongles zijn kabelkluwens voltooid verleden tijd. Het eenvoudige toestelletje dat in elke broekzak past, maakt het mogelijk om beelden, tekst, cijfermateriaal, data… met één druk op de knop te delen van een computer op een display en dat zonder ontvanger. Meetings organiseren wordt met de klap een stuk eenvoudiger. 

Al ooit een presentatie niet kunnen afspelen omdat de juiste kabels niet voorhanden waren? Of als iemand anders in de vergadering zijn voorbereidingen wil delen, moet de meeting dan stilgelegd worden om de kabels door te geven of misschien zelfs van plaats te verwisselen? Het gebeurt bij elk bedrijf wel eens. Met LG One:Quick Share doen die problemen en strubbelingen zich niet meer voor. Binnen enkele seconden worden meerdere schermen op één display gedeeld met één simpele druk op de knop.

Content delen zonder zendontvanger

Er mee van start gaan is kinderspel. De dongle hoeft via een USB-aansluiting (2.0 Type A) maar één keer met een LG Signage-display verbonden worden. Na de auto pairing kan het toestelletje weer losgetrokken worden. Het is nu gekoppeld aan het scherm. Dankzij de geïntegreerde Wi-Fi in LG Signage en de SoftAp functie staan de dongles zonder zendontvanger in verbinding met de display.

Door de dongle nu met een laptop of pc te verbinden, installeert de One:Quick Share monitoring-software zich automatisch. Zodra dat gebeurd is, kan met één simpele druk op de knop van de dongle de inhoud van het scherm op de display gedeeld worden zonder kabels of zendontvanger en er is bovendien geen extra stopcontact voor nodig. Eén LG Signage-beeldscherm kan met vier dongles tegelijk in verbinding staan en dus kunnen er ook vier laptopschermen op die display worden getoond. Met een druk op de knop kan vingervlug worden overgeschakeld van het ene naar een ander scherm.

Scherminstellingen vanaf laptop beheren

De organisator van de meeting kan met admin privileges de gedeelde schermen op de display beheren. Hij of zij kan bepalen wat de volgorde van de split screens is en welke aangesloten schermen wel of niet gedeeld worden. Ook de standaardinstellingen van de LG Signage zijn vanaf een laptop te bedienen. Het volume, de beeldmodus, autobright etc kunnen gewoon van aan de vergadertafel worden bijgesteld zonder dat iemand moet rechtstaan of naar een afstandsbediening moet zoeken. Die mogelijkheden zitten allemaal in de One:Quick Share monitoringsoftware.

“Vergaderen loopt een stuk efficiënter met de juiste tools”, zegt Bart De Doncker, Sales Engineer B2B van LG. “Dat hebben we de voorbije maanden en zelfs jaren allemaal mogen ondervinden. De LG One:Quick Share-dongles zijn klein van formaat, maar maken een groot verschil. Doordat je niet langer met allerhande kabels moet werken of van laptop wisselen als iemand anders iets wil presenteren, gaan meetings geen frustraties meer met zich meebrengen en minder tijd in beslag nemen. Een plus voor iedereen binnen het bedrijf.”

LG UltraFineTM Display OLED Pro: als zelfs het kleinste detail ertoe doet

LG UltraFineTM Display OLED Pro: als zelfs het kleinste detail ertoe doet

Filmmakers, grafische ontwerpers, designers… stuk voor stuk professionals waarvoor elk detail moet kloppen. Allemaal streven ze elke dag weer de perfectie na. Daarvoor hebben ze uiteraard de juiste tools nodig. Bij LG vinden zij met de LG UltrafineTM Display OLED Pro de ideale partner voor hun volgende meesterwerken.

Haarfijne beeldkwaliteit en het accuraatste kleurenpalet, dat is waar ontwerpers en monteurs die elke dag weer met beeldmateriaal aan de slag gaan naar op zoek zijn. LG ontwikkelde daarom de UltrafineTM Display OLED Pro. Een 65 inch scherm met exact de juiste kleuren, een upgrade voor elke studio of montageruimte waarmee precisiewerk kinderspel wordt.

De accuraatste kleuren

Eén van de belangrijkste vereisten voor professionals uit de grafische wereld, is het reproduceren van de juiste kleuren. Op dat vlak biedt de LG UltrafineTM Display OLED Pro een reproductie van 100% voor de Adobe RGB kleurruimte en de DCI-P3 color space die vandaag het vaakst gebruikt wordt in de filmindustrie. De BT.2020 color space gaat dan weer een stap verder dan de bestaande CRT-displays en ook hier scoort de UltrafineTM Display OLED Pro met een dekkingspercentage van 73% erg goed. Daarnaast ondersteunt het scherm ook met de PQ (Dolby Vision, ST.2084) en HLG (BT.2100) de voornaamste HDR-formats.

Voor het verwerken van grote hoeveelheden data biedt de UltrafineTM Display OLED Pro enorme mogelijkheden. Via de vier 12G SDI-aansluitingen kan er vlote grote hoeveelheid aan data zoals 4K video worden overgemaakt, die verwerkt acht keer zoveel informatie als HD-SDI en vier keer zoveel als 3G SDI. Daarnaast heeft het toestel een usb C poort, twee DisplayPort poorten, één hdmi poort en drie usb A poorten.

Dankzij Time Code Setting kunnen scènes in videobeelden tot op een honderdste van een seconde precies worden aangepast. De zoom feature maakt het mogelijk om geselecteerde delen van het beeld 2 tot 5 keer te vergroten om ze erg precies te kunnen bijwerken. Kalibreren is met de LG UltrafineTM Display OLED Pro ook geen probleem. De monitor is compatibel met de veelgebruikte Calman software en heeft met SuperSign WB ook meegeleverde kalibratiesoftware die LG zelf op punt zette. Zowel Calman als SuperSign WB bieden de gebruikers de mogelijkheid om te kiezen uit 9/12/25 punten om het hele gebied van de monitor te kalibreren. 

Ook erg gebruiksvriendelijk

Naast alle technische features staat uiteraard ook gebruiksvriendelijkheid bij de belangrijkste prioriteiten en ook hier is de UltrafineTM Display OLED Pro helemaal mee. Omdat een grote monitor zoals deze vaak vanop afstand gebruikt wordt, is het control pad essentieel. Dankzij de Web API kan elk type control pad dat voor het bewerken van beeldmateriaal gebruikt wordt, aan de UltrafineTM Display OLED Pro gekoppeld worden. Met de Audio Level Meter kan ook het geluid eenvoudig worden bijgesteld.

De strakke ‘one pole flat stand’ zorgt ervoor dat het scherm met een dikte van slechts 63,9 mm ook weinig plek inneemt op een bureau of tafel, maar het kan ook eenvoudig aan de muur gemonteerd worden. Er zijn ook tien user-set profielen beschikbaar zodat elke gebruiker zijn eigen standaardinstellingen kan terugvinden en niet telkens opnieuw hoeft te configureren. “De LG UltrafineTM Display OLED Pro is een nieuw staaltje van vakmanschap”, zegt Bart De Doncker, Sales Engineer B2B bij LG. “Het voldoet aan alle veeleisende criteria van monteurs, fotografen en designers en het ziet er ook erg strak uit. Als het op de details aankomt, zit je met deze monitor zonder meer goed.”

LG LSAA Series: uitzonderlijk kwaliteit in al haar eenvoud

LG LSAA Series: uitzonderlijk kwaliteit in al haar eenvoud

Wanneer het net even iets exclusiever, maar toch eenvoudig te monteren moet zijn, komt LG met de LSAA Series op de proppen. Deze LED Signage cabinets klikken zonder kabels als een soort van docking station in mekaar en bieden zo de mogelijkheid om in 16:9 ratio de meest indrukwekkende schermgroottes te creëren met een uitzonderlijke HDR beeldkwaliteit, mede dankzij de AI-Powered Image Processor.

De LG LSAA Series zijn een LED Signage-oplossing voor indoor gebruik zoals bijvoorbeeld in board rooms, inkomhallen of controlekamers met een uitzonderlijke beeldkwaliteit, maar zonder dat daar een complexe installatie voor nodig is. “De cabinets klikken eigenlijk als Lego-blokjes in mekaar”, zegt Ryszek Van Puyenbroeck, Business Development Manager B2B ID bij LG. “Data en power worden via dat onderling contact doorgegeven. Er zijn dus geen kabels nodig tussen de verschillende cabinets en dat scheelt niet alleen materiaal, maar maakt de installatie ook eenvoudiger.” Een LED wall in pitch 1.2mm met full HD resolutie heeft zo’n 64 kabels nodig. Bij de LSAA Series zijn er dat maar 8. De schermen zijn zo ook makkelijker te demonteren en van plek te veranderen. De cabinets zijn ongeveer 27 inch groot, maar door ze aan mekaar te pluggen, kunnen eigenlijk oneindig grote installaties worden samengesteld. Die installaties zijn mogelijk met beugels en een bracket voor aan de muur of met een kit voor een staande en mobiele oplossing dankzij wieltjes die het scherm makkelijk te verplaatsen maken.

4-in1 LEDs en een AI-powered processor

De cableless cabinets zijn niet het enige pluspunt van de LG LSAA Series. Dankzij de 4-in-1 LEDs geven de schermen alle kleuren onberispelijk weer. Waar een gewone LED pixel één lichtbron bevat die bestaat uit één 3-in-1 RGB Led Package, hebben deze LEDs vier lichtbronnen en dat zorgt voor een zachtere overgang, met een heel mooi kleurcontrast dat zorgt voor een haarfijn beeld. Dat creëert een prachtig effect in corporate meeting rooms en brengt in controlekamers de kleinste details perfect in beeld. Daar draagt ook de AI-powered Image Processor zijn steentje toe bij. Dankzij Artificiële Intelligentie herkent deze processor de content die binnenkomt en gaat hij die analyseren om de helderheid en scherpte autonoom nog te gaan verbeteren. De Vivid Color Expression Powered bij HDR zorgt daarnaast voor de meest levendige kleuren om de beeldkwaliteit naar een ongeziene hoogte te brengen.

Die uitzonderlijke beeldkwaliteit en eenvoudige installatie koppelen aan gebruiksvriendelijkheid, dat is de volgende stap en die sloeg LG zeker niet over. De LSAA Series zijn Creston Connected en daardoor compatibel met alle professionele AV system controllers via een simpele HDMI-kabel. Ze zijn daarnaast bij te regelen met een afstandsbediening die even makkelijk in de hand ligt als die van een televisie. Ook het energieverbruik is enorm teruggedrongen dankzij de Common Cathode Drive-IC die elke sub-pixel individueel van het noodzakelijke voltage voorziet. “Eén zo’n cabinet gebruikt op die manier gemiddeld zo’n 67 watt”, zegt Ryszek Van Puyenbroeck. “Dat is ecologisch voor een scherm dat zo’n uitmuntende kwaliteit biedt. De LSAA Series zijn high end producten, maar met een eenvoudige installatie en makkelijke bediening. Zo brengen ze voor heel wat uiteenlopende toepassingen the best of both worlds samen: superieure kwaliteit met gebruiksgemak.”

LG Transparent LED: uniek effect, onbeperkte mogelijkheden

LG Transparent LED: uniek effect, onbeperkte mogelijkheden

Merken die net dat tikkeltje meer willen opvallen en hun brand awareness een boost willen geven, kunnen dit met de LG Transparent LED op een unieke manier waarmaken. Er zijn alleen een aantal glasramen voor nodig die LG omvormt tot een LED scherm zonder dat de lichtinval aan de binnenkant daarbij verloren gaat.

Het principe is – of wat had u van LG verwacht? – opnieuw erg simpel. De LEDs zitten op een zelfklevende folie die aan de binnenkant van het glasraam kan worden aangebracht. Dat kan in alle richtingen en formaten, in hoeken en in curves en op maat, tot op de centimeter. De LEDs staan afhankelijk van de keuze van het product 14 of 24 mm uit mekaar. Daarbij genereert de Transparent LED 14mm een nog net iets scherper beeld. Van zodra de folie gemonteerd is, heb je enkel nog een standaard mediaplayer nodig om aan de buitenkant kleurrijke en bewegende content af te spelen. Dat zorgt voor een ongezien effect en aan de binnenkant blijft de lichtinval én het uitzicht behouden.

“Winkelcentra, luchthavens, hotels, kantoorgebouwen en showrooms zijn enkele van de voorbeelden waarvoor de Transparent LED ideaal is”, zegt Ryszek Van Puyenbroeck, Businesse Development Manager B2B ID bij LG. “Multinationals met sterke merken of start-ups die een nieuw publiek willen aantrekken, allemaal willen ze hun brand op een zo exclusieve manier in de picture zetten. Dankzij de Transparent LED springt hun logo of slagzin zo in het oog. We introduceerden deze eyecatchers al in heel wat openbare plekken en het resultaat was telkens verbluffend.”

Brightness van 2.100 nits en toch voor 73 procent transparant

De kleeffolie is zelfklevend en kan gewoon op maat geknipt worden, voor elk raam of elke glasmuur en er is complete bewegingsvrijheid om visual effects te creëren. De nieuwe 14mm LEDs halen een brightness van 2.100 nits. De LEDs vormen een mooie symfonie van licht en kleuren en dankzij de Optically Clear Resin (OCR) is vervorming uitgesloten. Van binnen naar buiten kijken blijft perfect mogelijk door de transparantie van 73 procent, die is namelijk vergelijkbaar met die van de voorruit van een wagen. Om het mooiste resultaat te krijgen, kan op maat gemaakte content gewoon via een Control Management System van keuze en een connectie met HDMI-kabel op de Transparent LED worden overgebracht.

“Het springt er zonder meer uit”, zegt Ryszek Van Puyenbroeck. “De Transparent LED is een uniek concept met telkens weer een geslaagd effect. De content kan op zichzelf staan of andere vaste content aanvullen, de creatieve mogelijkheden zijn onbeperkt. Ook qua toepassingen zijn er oneindig veel opties. De glasramen van een kantoorgebouw dat langs een snelweg ligt of de buitenkant van een voetbalstadion met glasramen kunnen zomaar worden omgevormd tot een flashy reclamemedium.”

De ideale partner voor klaslokalen én board rooms

De ideale partner voor klaslokalen én board rooms

Een digitaal schoolbord met webbrowser én de ideale (internationale) vergadertool, het LG TR3DJ Interactive Digital Board is de twee in één. Dat maakt dat zowel leerlingen als CEO’s van multinationals ermee aan de slag kunnen.

‘Home office’ en ‘home school’ groeiden in geen tijd uit tot compleet ingeburgerde begrippen in onze samenleving. Het coronavirus plaatste ons namelijk in een soort van nieuw tijdperk, waarin zowel jobs als onderwijs vaker van thuis uit verlopen. Een tendens die heel wat voordelen met zich meebrengt, maar ook nog op een aantal hiaten botst. Het blijft vaak een moeilijke oefening om alles in de praktijk vlot te laten verlopen. En een gebrek aan de juiste tools is daarbij één van de grootste hindernissen.

“LG zoekt voor iedere specifieke situatie graag mee naar oplossingen”, zegt Bruno Cornut, Key Accountmanager LG Display. “Met de nieuwe serie Interactive Digital Boards TR3DJ hebben we een veelzijdige tool met haast onbeperkte mogelijkheden ontworpen. Het kan als superpraktisch schoolbord gebruikt worden, maar heeft ook een plek in vergader- en conferentieruimtes bij kleine en grote bedrijven. Het maakt lesgeven, vergaderen en opleidingen een stuk praktischer.”

Schrijven in meerdere kleuren en diktes

De TR3DJ Interactive Digital Boards (IDB’s) komen uitstekend tot hun recht in een schoolomgeving. De allerkleinsten kunnen er dankzij de 20 touch points tekeningen op maken, of op leren schrijven dankzij de 10 writing points. Met de Dual Pen met Dual Color kan er niet alleen in twee diktes van 3 en 8 mm geschreven worden, maar ook in twee kleuren. De pennen maken bovendien weinig geluid, wat voor minder concentratieverlies bij kinderen zorgt.

Ook voor al iets oudere leerlingen en studenten kan een IDB een verrijking van de lessen betekenen. Tot 30 personen kunnen namelijk met Air Class via een laptop of ander apparaat rechtstreeks met het scherm verbinding maken. De enige voorwaarde is dat ze allemaal op hetzelfde netwerk zijn aangesloten, zowel in de klas als van thuis uit.  Zo kunnen ze gebruikmaken van tools waarmee ze kunnen stemmen, antwoorden of projectjes delen. Daardoor wordt niet alleen lesgeven, maar ook testen afnemen een stuk dynamischer en interactiever. Via Android OS kan er ook op het grote bord gebruik gemaakt worden van een webbrowser, wat voor heel wat lessen erg interessant kan zijn. Het internet is immers een bron van veel kennis binnen een schoolomgeving.

Internationale videocalls

Van het klaslokaal trekken we naar de bedrijfswereld. Ook daar kan het IDB TR3DJ een grote meerwaarde betekenen. Het illustreren of visualiseren van bepaalde zaken verduidelijkt vaak veel en met de TR3DJ Series kan dit op alle manieren die via multimediakanalen mogelijk zijn. Ook hier kunnen tijdens belangrijke vergaderingen tools van pas komen, waar bijvoorbeeld mee gestemd wordt of een antwoord op een vraag gezocht wordt. Mits het gebruik van het nodige cameramateriaal kunnen er tevens ook internationale videocalls worden opgezet. Het Interactive Digital Board TR3DJ maakt zo ook in de corporate wereld een aanzienlijk verschil.

“Naast de functionaliteit van onze TR3DJ Series is elk digitaal bord ook afgewerkt met alle laatste nieuwe technische features”, zegt Bruno Cornut. “Dankzij een beperkte spatie van 1 mm tussen scherm en het harde glas is de parallax erg laag en de visibiliteit des te groter. De helderheid van 350nit zorgt tot slot voor een heel verfijnd beeld.”

In het scherm zit naast een OPS PC-aansluiting ook de mogelijkheid om onder meer drie HDMI-kabels in te pluggen en slots voor een RGB, twee USB 3.0 Type A en twee USB 2.0 Type A. Dankzij de software van Screenshare Pro worden beelden draadloos en haarfijn gedeeld met alle aangesloten toestellen, zowel via Windows, Apple als Android devices. Met Bluetooth kan er ook een externe geluidsinstallatie, toetsenbord of muis worden aangesloten. De Toolbar maakt het IDB TR3DJ bovendien voor iedereen erg gebruiksvriendelijk. Een USB Block en de Screen Lock zorgen tot slot voor extra veiligheid voor de gebruikers. Het scherm is verkrijgbaar in drie formaten: 65, 75 en 86 inch en heeft ingebouwde speakers.

Hoe COVID-19 alle sectoren dwong om bij te sturen: retail

Hoe COVID-19 alle sectoren dwong om bij te sturen: retail

Winkels moesten de deuren sluiten en het woord ‘funshoppen’ werd geboren, helaas alleen om aan te geven dat winkelen alleen nog individueel kan én met beperkingen tot bijvoorbeeld 30 minuten per bezoeker. COVID-19 schudde ook de retailsector door mekaar. Creativiteit was geboden om niet door de grote onlinestores te worden opgeslorpt en heel wat lokale winkeliers én ketens kwamen met creatieve ideeën om hun zaken alsnog draaiend te houden. LG stond heel wat winkels bij met het coronaproof maken van hun filialen én offline shoppen zo attractief mogelijk te houden.

De koerierdiensten draaiden overuren door de vele online bestellingen terwijl de winkeldeuren in commerciële centra hermetisch afgesloten bleven. De meeste retailers konden niet anders dan hun heil online zoeken en openden een webshop. Toch is een webshop niet voor elke productcategorie de beste oplossing en hebben heel wat consumenten hun producten toch graag even in handen vooraleer ze tot een aankoop overgaan. Denk maar aan de wachtrijen in doe-het-zelf zaken of gewoon bij de bakker om de hoek. Dat brengt ons ook bij de supermarkt: onze dagelijkse of wekelijkse boodschappen doet de grote meerderheid ter plekke. Voor zulke retailers is het belangrijk om winkelen zo veilig – met respect voor de maatregelen – en zo aangenaam mogelijk te maken.

Webshops waren niet voldoende

Het mag duidelijk zijn: sinds de komst van COVID-19 ziet ook shoppen er helemaal anders uit dan tot voor 2020. Heel wat merken kreunden en enkele grotere ketens worstelden zelfs met faillissementen.

LG kan voor retailers een verschil maken op meerdere manieren. Veiligheid komt natuurlijk voorop. Met digital signage kan - mits de juiste uitbreidingshard- en software - het aantal mensen dat de winkel binnenkomt en weer verlaat automatisch geteld worden, maar er zijn nog meer mogelijkheden. Zo kan met de juiste apparatuur zelfs de temperatuur van bezoekers gemeten worden, nagegaan worden of ze een mondmasker dragen én of ze hun handen ontsmetten bij het binnenkomen.

Virtual shopping assistant

Persoonlijk advies geven mét social distancing is niet het beste idee. Een virtuele ervaring kan die service vervangen én nog leuker maken. Op een interactief scherm door het gamma scrollen, is niet alleen snel, ook handig. Het zorgt alsnog voor een dosis shopbeleving én houdt de kans om het virus verder te verspreiden miniem. Het moet veilig zijn, maar het kan ook nog altijd gewoon leuk zijn. Digital signage kan de plek innemen van folders en brochures, waar ook besmettingsgevaar bij dreigt.

Ook bij het afrekenen kan digital signage de risico’s beperken. De modernste technologie maakt het zelfs mogelijk om via transparante schermen boodschappen te communiceren én tegelijk contact met de verkoper te hebben van achter dit scherm. Persoonlijk én veilig. Ook betalen kan vandaag via digital signage. Door een smartphone boven een QR code te houden, hoeft zelfs de code van een bankkaart niet langer ingetikt te worden op een terminal.

Verhoogde efficiëntie

“De retailsector kreeg net als de horeca en de eventsector klappen”, zegt Bruno Cornut, Key Accountmanager B2B bij LG. “Vooral de merken die bij de pakken bleven zitten, kregen het zwaar te verduren. Ondanks de onzekere toekomst kozen anderen er toch voor om te investeren in nieuwe installaties zoals digital signage en met succes. Een virtuele shopping assistant is niet alleen leuk en kan zelfs ludiek zijn, maar bovenal is het in deze bijzondere tijd de veiligste oplossing. Ook als we straks wél opnieuw kunnen funshoppen, behoudt digital signage haar meerwaarde omwille van de verhoogde efficiëntie en commerciële mogelijkheden.”

We nemen u nog even mee door enkele van de manieren waarop LG winkelen vandaag veilig, aangenaam én efficiënt kan maken. De LG XE4F Series bieden contactloze mogelijkheden om outdoor klanten aan de ingang te verwelkomen, op de maatregelen te wijzen of de wachttijd waarmee ze rekening moeten houden mee te delen. Mits het aansluiten van externe hardware is het zelfs mogelijk om bezoekers te tellen of hun temperatuur te meten.

Outdoor LED Signage kan belangrijke én commerciële boodschappen weergeven die klanten opmerken bij het voorbij rijden of al op de parking kunnen waarnemen. Zo zijn ze al van in het begin mee met de veiligheidsprotocols en/of de laatste promoties. Ook van achter de etalages kunnen gelijkaardige boodschappen al worden aangegeven op displays en meegedeeld nog voor de klant binnen is. Hoe meer informatie ze al mee hebben voor ze de winkel betreden, hoe efficiënter het winkelen kan verlopen. Hiervoor zijn de High Brightness LG XS4F Series de ideale partner.

Wie echt een voorsmaakje op de toekomst wil, kan met de LG Transparent OLED EW5F Series uitpakken. Efficiënte communicatie mét face-to-face gesprekken, maar dankzij het transparante scherm zonder contact. Een ongeziene en levensechte ervaring die ook commerciële en informatieve boodschappen afspeelt terwijl u met klanten in gesprek bent. Zo neemt LG u helemaal mee naar het winkelen van morgen. Voor een iets visueler voorsmaakje zette LG een virtual showroom op poten waar al onze bestsellers aan bod komen.

Hoe COVID-19 alle sectoren dwong om bij te sturen: healthcare

Hoe COVID-19 alle sectoren dwong om bij te sturen: healthcare

COVID-19 had zonder enige twijfel de grootste impact op de gezondheidszorg. Het belang van en het respect voor de zorgsector waren wereldwijd nooit eerder zo groot. Het ziekenhuispersoneel stond en staat onder enorme druk. LG wil daar graag wat aan doen en biedt interessante oplossingen aan die de jobs van het verzorgend personeel minder belastend én veiliger maken.

De zorgsector was in 2020 dagelijks in het nieuws en ook in 2021 komt daar geen verandering in. Van thuisverpleger tot chirurg, hun job ging er plots helemaal anders uitzien door toedoen van de pandemie die ons nu al meer dan een jaar teistert. COVID-19 introduceerde het dagelijks gebruik van mondmaskers en voor medisch personeel op intensieve zorgen kwam daar zelfs een pak én gezichtsbescherming bij om besmettingen op de werkvloer te vermijden. Ziekenhuizen moesten afdelingen sluiten en nieuwe afdelingen opstarten om meer coronapatiënten te kunnen behandelen. Alledaagse ingrepen werden voor onbepaalde tijd uitgesteld. Nooit eerder werd de werking van de medische sector zo grondig door mekaar geschud, maar doorstond ze dankzij een enorme dosis flexibiliteit de grootste ‘test’ uit haar bestaan. LG denkt proactief mee en kan met digital signage een verschil maken voor de huisarts, maar ook voor het verplegend personeel op intensieve zorgen.

Teleconsultaties

Laten we van start gaan met teleconsultaties. Het blijft nog een tijdje cruciaal om face-to-face contact waar mogelijk te vermijden en dus zijn huisbezoeken of consultaties in dokterspraktijken alleen aan te raden als het echt niet anders kan. Voor de kleine alledaagse problemen zijn teleconsultaties daarom een meer dan geslaagd alternatief. Ook voor patiënten die alleen zijn, geen vervoer hebben of niet mobiel genoeg zijn, is dit een interessante oplossing.

De voorbije maanden kregen duizenden mensen met thuisquarantaine te maken. In ziekenhuizen waren quarantainemaatregelen ook voor de coronacrisis al geregeld van toepassing, bij besmettelijke ziektes of bij ziektes waarbij de weerstand van de patiënt erg afneemt. In zo’n situaties kan in ziekenhuizen virtual care face-to-face contact omzeilen en kunnen alsnog de noodzakelijke zorgen worden toegediend. Zo hoeft de dokter niet meer langs te komen, maar overlegt hij via videocall met de patiënten op de afdeling.

Ook wat het dagelijkse reilen en zeilen binnen de ziekenhuismuren betreft, kan digital signage een meerwaarde betekenen. Efficiënte communicatie, met opnieuw het vermijden face-to-face contact waar mogelijk, kan de werking van een ziekenhuis versnellen waardoor patiënten minder lang moeten wachten en dus ook minder lang met mekaar in contact komen. Gezondheid en veiligheid hebben vandaag nu eenmaal de voorrang op sociaal contact gekregen.

Rol voor digital signage

“De zorgsector heeft bergen werk verzet”, zegt Koen Niville, Sales Manager B2B bij LG. “Maar zelfs superhelden botsen op een gegeven moment op hun limieten. We moeten op zoek naar manieren om hen te ontlasten en ook bij LG staan we daar bij stil. Digital signage kan hier zeker een rol in spelen. De moderne technologieën waar we vandaag op kunnen rekenen, bieden toepassingen die ook in de medische sector van grote betekenis kunnen zijn.”

Aan de ingang of in de inkomhal van ziekenhuizen is efficiënte communicatie vandaag net iets crucialer. Er moet vermeden worden dat mensen er samentroepen omdat ze te lang moeten wachten op de juiste info of omdat ze zelf niet meteen kunnen achterhalen waar ze naartoe moeten. Outdoor LED Signage kan aan de buitenkant van het ziekenhuis alvast een eerste bron van nuttige informatie zijn. De hoge refresh rate maakt meerdere boodschappen mogelijk en via web monitoring kan het scherm handig beheerd worden. De High Brightness LG XS4F Series kunnen van aan de binnenkant, maar dan achter het glas, ook mededelingen aanstippen nog voor bezoekers het ziekenhuis betreden.

Ingrepen tot in detail voorbereiden

De grote display en brede kijkhoek van de UHD Signage UH5F-H-schermen lenen zich uitstekend voor meerdere toepassingen in de medische wereld. Huisartsen kunnen er bijvoorbeeld perfect hun teleconsultaties mee doen. Maar ook het in teamverband bespreken van echo’s of MRI scans in videoconferenties mét dokters en verplegers die vanop een andere locatie meekijken, verloopt vlekkeloos. Zo kunnen ingrepen in detail worden voorbereid zonder dat iedereen in dezelfde vergaderruimte hoeft te zijn.

Dezelfde schermen kunnen ook in patiëntenkamers hangen om zo via videocall te overleggen met dokters en verplegend personeel. Eveneens aan de receptie kunnen ze worden ingezet om informatie uit te wisselen over de locatie van een afdeling of de wachttijd, zodat ook hier fysiek contact kan worden vermeden. Op de kamers kan ook de ARM TV rechtstreekse contacten vermijden. Patiënten kunnen er mededelingen op terugvinden, maar ook gebruikmaken van entertainment. Voor die reden wordt het toestel bijvoorbeeld vaak ingezet in dialyseruimtes. “Dit is maar een greep uit de mogelijkheden die we met LG kunnen bieden om de zorgsector een handje te helpen. We werken intussen ook nog altijd verder aan nieuwe manieren om de werking van die sector vlotter te maken”, besluit Koen Niville.

 

Club Brugge kiest met LG Electronics voor kwaliteitsvolle scoreborden in Jan Breydelstadion

Club Brugge kiest met LG Electronics voor kwaliteitsvolle scoreborden in Jan Breydelstadion

Blauw-zwart opteert met LG LED Walls voor betere game day experience.

Club Brugge en LG Electronics geven samen het Jan Breydelstadion een bijzonder tintje. LG installeerde in de thuishaven van Blauw-Zwart twee nagelnieuwe scoreborden. Reusachtige LED walls van maar liefst 8 bij 4,8 meter die in beide uithoeken van het stadion de beleving van de fans versterken. Met LG kiest Club Brugge voor extreem goede beeldkwaliteit en de meest innovatieve speler op de markt.   

Van zodra voetbal weer echt een feest wordt, trakteert Club Brugge haar trouwe fans op een leuk extraatje. Het Jan Breydelstadion kreeg er namelijk twee nieuwe LG scoreborden bij in de vorm van reusachtige LED Walls van 8 bij 4,8 meter en meer dan 38 vierkante meter groot. Maar ook aan de VIP-ruimte pootte LG een LED-scherm van 4,5 bij 3,5 meter met een oppervlakte van meer dan 11 vierkante meter neer.

Zelfde technologie als bij Atletico Madrid en Manchester City

LG Business Solutions zet via deze samenwerking met Club Brugge een nieuw prestigieus project op in België. De vooruitstrevende LED-technologie van LG komt al in meerdere stadions tot haar recht. Onder meer in het hypermoderne Wanda Metropolitano van de Spaanse en Europese topclub Atletico Madrid, waar in 2019 nog de Champions League-finale werd gespeeld. Ook in onder meer het Etihad Stadium van Manchester City, de Commerzbank-Arena van Eintracht Frankfurt en de Generali Arena van Sparta Praag prijken scoreborden van LG. Met Club Brugge doen de Stadium Solutions van LG nu ook hun intrede in de Benelux.

Betere game day experience

De LED Walls van LG zijn opgebouwd uit 524.880 pixels van 8,33 mm, hebben een helderheid van 6.000 nits en zijn met een Ingress Protection rating van 65 erg robuust en volledig waterbestendig. Met de nieuwe LED Walls kan Club Brugge haar fans een nog betere game day experience bieden en meer visibiliteit creëren voor haar commerciële partners. In de zoektocht naar een geschikte partner, klikte het meteen met LG omwille van de professionaliteit en de passie voor het product. De extra commerciële mogelijkheden stimuleren de verdere groei van de Club.

“Als je met Club Brugge in zee kan gaan, hoef je natuurlijk niet lang na te denken”, legt Ryszek Van Puyenbroeck, Business Development Manager B2B ID bij LG uit. “Ze zijn momenteel zonder discussie de grootste club van het land en via het Jan Breydelstadion geven wij zowel bedrijven als particulieren een zicht op de mogelijkheden van onze innovatieve producten. We hopen dat dit de start is van een structurele en langdurige samenwerking waarbij we Club Brugge meer en meer een totaaloplossing kunnen gaan bieden, ook als hun nieuwe stadion er straks komt.”

Specificaties

Twee scoreborden

  • Oppervlakte: 38.4 m2
  • Afmetingen: 8m lang bij 4.8m hoog
  • Pitch 8.33mm
  • Resolutie: 960 x 576 pixels

Vip Entrance

  • Oppervlakte: 11.25m²
  • Afmetingen: 4.5m x 2.5m
  • Pitch 3.9mm
  • Resolutie: 1153 x 641

LCD voor gedetailleerde boodschap, LED voor wow-effect

LCD voor gedetailleerde boodschap, LED voor wow-effect

Voorlopers als Singapore en Taipei geven vandaag al een blik op de Smart Cities van morgen. Zo’n slimme stad stuurt zichzelf bij op basis van data, soms na een menselijke tussenkomst, steeds vaker al automatisch. Dat klinkt als voer voor nerds, maar LG weet ook kleur te geven aan zo’n smart city. De LCD High Brightness displays en LED schermen hebben allebei een belangrijke meerwaarde voor de stad van de toekomst.

Communiceren en interageren met mensen is een aspect van een smart city dat wel eens over het hoofd gezien wordt. Het lijkt haast vanzelfsprekend, maar kan op bepaalde momenten erg nuttig tot zelfs cruciaal zijn. De aanplakpalen en plakkaten waar dat in de jaren 80 nog mee gebeurde, zijn vandaag uitgestorven. Communiceren kan vandaag veel dynamischer én boodschappen kunnen in een handomdraai en vanuit één centraal punt worden uitgestuurd over een heel netwerk aan displays of op een gigantische LED wall. Bijzondere troeven die in de altijd veranderende maatschappij steeds vaker van pas komen of zelfs noodzakelijk zijn in de meest uitzonderlijke omstandigheden. LG heeft alle tools voor elke vorm van communicatie in een bruisende smart city.

“Steden communiceren vandaag veel meer met inwoners en bezoekers”, zegt Ryszek Van Puyenbroeck, Business Development Manager B2B ID bij LG. “Dat maakt allemaal deel uit van de switch naar smart cities. We hebben vandaag alle mogelijkheden om het leven in een stad een stuk eenvoudiger te maken. Waarom zouden we er dan geen gebruik van maken?”

Van ticketprijzen tot weersvoorspellingen

LG zet voornamelijk in op twee manieren van communicatie in steden. “LCD Displays met High Brightness zijn manieren om gedetailleerde boodschappen tot bij een kleine doelgroep te krijgen”, zegt Ryszek Van Puyenbroeck. “Op parkeerplaatsen, aan gebouwen als ziekenhuizen, stadhuizen, culturele centra of toeristische attracties kunnen bedrijven of overheden veel kwijt aan mensen die passeren. Gaande van ticketprijzen, over de weersvoorspellingen tot en met het afkondigen van een evacuatieplan bij een noodscenario.”

De LG LCD Displays met High Brightness hebben een aantal specifieke kwaliteiten die hen heel interessant maken voor smart cities. “Om te beginnen hebben we ze in uiteenlopende groottes van 49 tot 86 inch”, vertelt Ryszek Van Puyenbroeck. “De beeldkwaliteit is in alle omstandigheden optimaal, bijvoorbeeld voor mensen met een zonnebril op tijdens extreem zonnige dagen, maar ook bij temperaturen tot min 30 graden. De Anti-Reflection coating voorkomt weerspiegelingen en met IP56 design, heeft ook regen, sneeuw of hagel geen enkele impact op de displays. Via het webOS Smart Platform kunnen meerdere taken en boodschappen opgezet of aangepast worden vanop één centraal punt. Dit alles met een heel grote gebruiksvriendelijkheid. De LG Control Manager maakt het daarnaast ook nog mogelijk om alle displays in een stad vanop afstand in de gaten te houden.”

Eyecatcher op marktplein of aan invalsweg

Als de korte, maar krachtige boodschap een grote massa moet bereiken, dan is LED the way to go. Van 2 tot 100 of zelfs 150 vierkante meter, de panelen zijn makkelijk én eenvoudig te installeren en alsof het LEGO-blokken zijn, kan je ze makkelijk aan mekaar schakelen tot je het formaat krijgt dat je wil. Ook hier is een webOS platform de meest gebruiksvriendelijke manier om content snel te sharen, aan te passen of weg te halen. Erg dynamisch dus. “Een marktplein, een voetbalstadion of een invalsweg, hier wil je iedereen soms snel bereiken én vanop grote afstand, dan is een LED wall de eyecatcher die voor een wow-effect zorgt. Je kan er niet naast kijken. Geen enkel excuus dus om de coronamaatregelen niet gezien te hebben, maar ook een enorme opportuniteit voor commerciële partners om op te vallen. Waar je met LCD displays onmogelijk honderden of zelfs duizenden mensen in één klap bereikt, zorgt een LED wall dat smart cities ook grote massa’s in één keer een korte, maar cruciale boodschap overmaken”, besluit Ryszek Van Puyenbroeck.

Digital signage als steunpilaar voor smart cities (2)

Digital signage als steunpilaar voor smart cities

Het concept ‘smart city’ zet zijn opmars verder. LG zit mee op de trein en vervult in de vorm van digital signage een belangrijke rol in heel wat ‘slimme steden’. Maar wat doet zo’n smart city nu precies?

Het begrip ‘smart city’ is breed en niet onder één hoed te vangen. Eenvoudig gesteld betekent het dat steden data gaan capteren via sensoren, die verwerken en op basis daarvan kunnen ambtenaren en besturen het reilen en zeilen binnen de stad beter gaan managen. Voeg je er Internet of Things, Artificial Intelligence en Machine Learning aan toe dan gaan bepaalde installaties of toestellen zelf bijsturen op basis van de data die ze verzamelen zonder dat er iemand aan de knoppen zit. Big data, daar gaat het allemaal om en big data means big business.

Slimme vuilbakken en straatherstellingen

Wat zijn dan enkele voorbeelden van specifieke toepassingen in smart cities? De camera’s met nummerplaatherkenning kent intussen iedereen. Verkeerssituaties waarbij sensoren de drukte registreren en op basis daarvan knopen gaan ontwarren om zo een (potentiële) verkeerschaos te vermijden of minimaliseren. Of de automatische lockers waarin iedereen pakjes kan laten leveren om ze met een code zelf op te halen wanneer het hen past. Het gaat steeds verder. Onder meer Antwerpen, Gent en Roeselare beschikken al over slimme vuilbakken. Die waarschuwen de stadsdiensten niet alleen wanneer ze vol zijn, maar proppen het afval ook bij mekaar zodat er meer ruimte vrijkomt. Fix My Street is een app van de stad Brussel waarmee je foto’s kan doorsturen van stukken straat of stoep die aan herstellingen toe zijn zodat het stadsbestuur het nodige kan doen.

Dynamische en veelzijdige displays

Digital signage wordt misschien niet meteen in verband gebracht met een smart city, maar is wel degelijk één van de - soms onzichtbare - steunpilaren in het moderne stadsleven. Denk bijvoorbeeld maar aan de bus- en tramtijden die sinds een aantal jaren automatisch een update krijgen of wat met de openingstijden en ticketprijzen aan eventhallen die vandaag duidelijk kunnen worden gecommuniceerd op dynamische displays, afwisselend met bijvoorbeeld het herhalen van specifieke coronamaatregelen. Parkeergarages die vanop ruime afstanden op displays aangeven of en hoeveel plekken er nog vrij zijn, die worden uiteraard niet manueel geteld. Digitaal communiceren en snel wijzigende boodschappen bij uitzonderlijke omstandigheden, zijn vandaag meer dan ooit noodzakelijk in elk stadsmidden.

Minder menselijke contacten noodzakelijk

De komst van Covid-19 maakt dat nog meer steden gaan investeren in de meest moderne technologie, niet alleen om via gsm-tracking op te sporen waar er te veel mensen samentroepen of om de maatregelen te communiceren, maar ook om bijvoorbeeld testcentra zelfstandiger en dus veel sneller te laten werken. We proberen vandaag zoveel mogelijk contactloos te doen én dat is net één van de troeven van een smart city: menselijke contacten minder vaak noodzakelijk maken.

Singapore, Scandinavië en Zwitserland als voorbeelden

Hoe evolueren die smart cities en waar zijn er al veel toepassingen in gebruik? In België kunnen we nog heel wat vooruitgang boeken. Brussel komt als enige Belgische stad op plek 60 voor in de Smart City Index waarin 109 steden figureren. Singapore is de absolute koploper. Daarnaast doen enkele Scandinavische steden zoals Helsinki (2), Oslo (5) en Kopenhagen (6) het erg goed en Zwitserland geeft in Zürich (3) en Genève (7) het goede voorbeeld.

Smart Cities hebben niet alleen een impact op het dagelijks leven, verkeer en veiligheid, maar ook op onder meer de luchtverontreiniging en de geluidsoverlast in een stad. LG werkt hier graag aan mee en duikt in de vorm van LCD schermen en LED Walls alsmaar vaker op in stadscentra. Voor de laatste informatie over trein- en busregelingen, tot de meeste accurate info voor grote events of muziekfestivals, gaan LG en smart cities hand in hand.

 

LG High Brightness brengt visibiliteit naar een nieuw niveau

LG High Brightness brengt visibiliteit naar een nieuw niveau

Messaging is key. Consumenten worden gebombardeerd met boodschappen en je krijgt meestal maar één kans om de jouwe er te laten uitspringen. Daarom moet je voor de juiste dragers kiezen. LG High Brightness monitoren trekken zonder meer de aandacht en zijn daarnaast zo eenvoudig te gebruiken en veelzijdig dat de keuze eigenlijk zichzelf maakt.

De trend komt een beetje aanwaaien uit de VS en het Verenigd Koninkrijk. Daar zijn de ‘totems’ al lang een deel van het straatbeeld gaan uitmaken. Bij ons duiken ze vooral al op in fastfoodketens en winkelcentra, maar stilaan vinden ze ook hun weg naar retail en kleinhandelaars. Hun troeven zijn dan ook voor elk merk een meerwaarde.

“LG High Brightness totems zijn ideaal voor drive through restaurants”, legt Koen Niville, Sales Manager B2B bij LG uit. “Daar komen ze uitstekend tot hun recht. Binnen worden ze als monitoren gebruikt of om via touchscreens bestellingen te plaatsen. De monitoren kunnen ook gewoon achter het raam geplaatst worden en geven uitstekende zichtbaarheid langs de buitenkant. Daarnaast heb je ook nog de monitoren aan bijvoorbeeld een drive-in of in het algemene straatbeeld. De High Brightness totems garanderen met andere woorden perfecte zichtbaarheid zowel binnen als buiten én van binnen naar buiten.”

Klein beetje Times Square-effect

Dat klinkt best gesofisticeerd en ingewikkeld, maar eigenlijk is zo’n High Brightness totem installeren kinderspel. “Het zijn plug & play toestellen”, zegt Koen Niville. “Je moet ze eigenlijk alleen maar bevestigen en de stekker in het stopcontact duwen en ze zijn gebruiksklaar. De webOS 3.0 software is bovendien zo gebruiksvriendelijk dat het kinderspel is om de gewenste visuals en berichtgeving over te zetten. Dit kan vanop één centrale plek voor alle monitoren. De formaten variëren van 55 tot 86 inch en multi tiling is uiteraard ook een optie voor wie een klein beetje het Times Square-effect wil nabootsen.”

En ondanks de speelsheid en de inzetbaarheid in uiteenlopende omstandigheden boet de LG High Brightness nooit in aan kwaliteit. Weersomstandigheden en lichtinval hebben geen impact op het beeld dat er haarfijn blijft uitzien. “De High Brightness toestellen hebben bij LG zowel een geruisloos koel- als verwarmsysteem waardoor ze bij temperaturen van min 30 tot plus 50 graden Celsius gewoon blijven draaien alsof er niets aan de hand is. De Quarter Wave Plate zorgt ervoor dat ook de superieure beeldkwaliteit buiten intact blijft. Zowel bij erg zonnig weer als in het donker of wanneer er door een gepolariseerde zonnebril naar het scherm gekeken wordt. Tot slot zijn de monitoren door de extra coating ook geschikt voor het openbaar vervoer, ook ondergronds, waar vele kleine metaaldeeltjes geen impact hebben op het scherm dat er altijd als nieuw blijft uitzien. Met die oerdegelijkheid als basis kunnen klanten rekenen op vijf jaar garantie op de toestellen die intussen onder meer al worden ingezet in Pairi Daiza, Brussel en verschillende gemeenten in Oost- en West-Vlaanderen”, besluit Koen Niville.

 

LG als gids in de health sector

LG als gids in de health sector

Digital signage maakt einde aan ziekenhuizen waarin je verloren loopt.

Het blijft een gegeven waar we allemaal wel eens mee geconfronteerd worden. Een ziekenhuis of woonzorgcentrum is een kluwen van gangen verspreid over tal van verdiepingen en het wijst zichzelf niet zomaar uit waar je nu precies naartoe moet. LG zorgt voor verheldering. De vele mogelijkheden die onze digital signage-oplossingen bieden, maken het zowel patiënt, bezoeker als medisch personeel een stuk makkelijker.

Tijd is vaak een cruciaal gegeven in ziekenhuisomgevingen. Een hele poos ronddolen op zoek naar de locatie waar je hoort te zijn, is niet alleen vervelend, het zorgt voor extra stress, kan de planning van een dokter of specialist helemaal in de war brengen en de werking van het medische personeel gevoelig vertragen.

Dat soort situaties verwijst LG definitief naar het verleden. De waaier aan digital signage-oplossingen die we in ons gamma hebben, kan elke patiënt of bezoeker vanaf de inkomhal tot bij de juiste wachtzaal of kamer brengen, zelfs tien gangen verder en acht verdiepingen hoger. Volledig automatisch en zonder daarbij iemand van het verplegend personeel te moeten lastigvallen. Zo kan je in no time even het ziekenhuis binnen, snel die scan laten maken en weer weg, waar je vroeger ruim op tijd moest komen, alleen al om uit te zoeken waar je precies moest zijn.

Eén merk, tal van oplossingen

“Door onze grote verscheidenheid aan monitoren, kunnen we eigenlijk alles in beeld brengen op eender welke afdeling van een ziekenhuis”, legt B2B Sales Manager Koen Niville uit. “Met één enkel brand kan je alle kanten uit want we bieden tal van oplossingen aan. Dat is één van de sterke punten van LG. Wayfinding begint vaak bij het oprijden van de parking en aan de hoofdingang waar outdoor totems al opduiken. Vroeger hing in de inkomhal nog een groot bord met de naamplaatjes van alle aanwezige dokters. Dat kan tegenwoordig volledig digitaal op een 98 inch scherm of LED wall zodat het voor iedereen en ook vanop afstand goed zichtbaar is. Geen manueel geschuif meer met die naambordjes, bepaalde schermen zijn compatibel met webOS en op die manier eenvoudig aan te passen. De volgende stap kan dan een interactief scherm zijn waarop je met enkele drukken jouw pad gedetailleerd kan terugvinden en je aan de hand van kleuren of symbolen zonder enige moeite recht op je bestemming afstapt.”

Arm tv

Maar er is meer. LG gidst je niet alleen door een ziekenhuis of woonzorgcentrum, de talloze toepassingen kunnen in hun geheel een grote impact hebben op de efficiëntie van zo’n instelling. In elke ruimte kan een monitor van LG functioneel zijn, van de operatiekamer tot de wachtzaal, maar ook in de verblijven van de patiënten. “Zo heb je bijvoorbeeld onze Arm tv”, zegt Koen Niville. “Een kleiner scherm, maar wel eentje met een grote meerwaarde omdat de patiënt het altijd bij de hand heeft in bed. Het is opgebouwd uit een volledig touchscreen en verhoogt de interactiviteit tussen medisch personeel en patient. Zo kan het de weekmenu’s weergeven en verduidelijken dokters hun medische uitleg met grafisch materiaal. Daarnaast is het ook te gebruiken als tv-toestel. In dialysezalen maakt het zo de vaak terugkerende momenten met lang wachten voor nierpatiënten een stuk aangenamer.”

LG en de health care gaan hand in hand. LG wil de ziekenhuizen graag een volledig pakket aanbieden als een total solution provider. “Van de zonnepanelen op het dak tot de airco in de kamers, we kunnen het allemaal aanbieden”, zegt Koen Niville. “Daarnaast heb je uiteraard ook alle mogelijkheden van digital signage, de IT-faciliteiten en zelfs de verlichting. Je kan als medische instelling al die dingen bij ons centraliseren wat veel minder tijdrovend is. LG kiest voor Smart Energy en heeft efficiënte, betrouwbare en compatibele systemen die ook nog eens energiebesparend werken. Redenen genoeg dus om met LG aan de slag te gaan.”

 

LG en Pixee gaan samen voor een verhoogde levenskwaliteit in woonzorgcentra

LG en Pixee gaan samen voor een verhoogde levenskwaliteit in woonzorgcentra

Ouderen in woonzorgcentra werden de voorbije maanden een tijdlang van de buitenwereld afgesloten. Een zware beproeving voor zowel de bewoners als hun familie. Met de Pixee-software hoeft zoiets gelukkig nooit meer opnieuw. De Belgische topinnovatie biedt ouderen de mogelijkheid om via hun LG IPTV nauw in contact te blijven met hun naasten.

Woonzorgcentra pikken geleidelijk aan de draad weer op. Covid-19 bracht hen in een uitzonderlijke situatie waarbij de bewoners enkel nog contact hadden met hun zorgverleners. Die stelden op hun beurt alles in het werk om via allerhande manieren alsnog videogesprekken op te zetten met de familie van de bewoners. Een heel karwei, zeker gezien alle maatregelen die in acht genomen moesten worden.

Pixee en LG slaan de handen in mekaar om zo’n toestanden voorgoed naar het verleden te verwijzen. De Belgische software, gekoppeld aan een interactief en digitaal LG-scherm, biedt de bewoners van een woonzorgcentrum een waaier aan opties die hun levenskwaliteit enorm verhoogt en dat op een manier zodat ook de alleroudsten er binnen de kortste keren mee aan de slag kunnen.  

Vakantiefoto’s uit buitenland rechtstreeks in de woonkamer

Om te beginnen door de mogelijkheden die er zijn om in contact te staan met familie. Via een app kunnen familieleden foto’s, filmpjes en berichten doorsturen. De bewoner krijgt daar binnen luttele seconden een notificatie van op zijn of haar tv-scherm én kan de laatste foto’s van het jongste kleinkind of de vakantiekiekjes uit Spanje ook meteen op het scherm bekijken. Zo blijft de band met de geliefde oudere ook vanop afstand erg hecht. Als de familie na die vakantie op bezoek komt, kan er verbinding gemaakt worden met smartphone of tablet om alle foto’s ook meteen op de LG display te tonen. 

“We hebben de voorbije maanden een testproject gedaan in vijf woonzorgcentra”, zegt Stefan Danschotter, gedelegeerd bestuurder bij Pixee. “Er werd gretig gebruik gemaakt van de mogelijkheden. In totaal werden er bijna 2.000 foto’s en filmpjes doorgestuurd naar de woonzorgcentra. Die werden samen meer dan 85.000 keer bekeken wat dus wil zeggen dat elke videoboodschap of kiekje gemiddeld meer dan 44 keer werd opgeroepen door de bewoners. Dit toont aan dat ze heel snel met de gebruiksvriendelijke software vertrouwd waren.”

Een erg interessante evolutie voor de bewoners en hun familie, maar ook het woonzorgcentrum kan met Pixee aan de slag. Zo kan het gepersonaliseerde berichten naar elke kamer sturen over de activiteiten die die dag gepland staan of nuttige algemene informatie, zoals het weekmenu waar altijd weer heel veel vraag naar is. Een digitale wenskaart fleurt een verjaardag op en de bewoners kunnen ook feedback geven op bijvoorbeeld het eten of de activiteiten. Vanuit een centraal managementportaal kan het woonzorgcentrum de bewoners ook assisteren en hen op weg helpen met het gebruik van de software of de tv uitschakelen als de afstandsbediening een keer vermist raakte. 

Bewoners die door een belemmering of ziekte de animatie of gezellige bonte avond moeten missen, volgen met behulp van een livestream toch het optreden in de polyvalente zaal mee of kijken naar de eredienst in de kapel. Dankzij de superieure beeldkwaliteit van LG beleven ze die momenten alsof ze er bij zijn.

Uitgebreid zenderaanbod en domotica

Naast de al vermelde features brengt Pixee de LG-schermen in woonzorgcentra nog meer tot leven door de mogelijkheid om voor elke bewoner een individueel pakket aan zenders mogelijk te maken. Opa hoeft niets van het voetbal te missen en oma kan haar hart ophalen aan de kookkanalen. Ook het pauzeren, opnemen en terugkijken van uitzendingen is allemaal mogelijk. Daarnaast biedt Pixee ook de optie om de aanwezige domotica aan de software te koppelen zodat het licht uitdoen of de rolluiken naar beneden laten een koud kunstje wordt met de afstandsbediening, erg interessant voor wie niet meer helemaal goed te been is.

Pixee biedt met andere woorden een hele reeks revolutionaire verbeteringen aan die het leven in de woonzorgcentra naar de 21ste eeuw tillen. De software komt uitstekend tot zijn recht in de ouderenzorg, maar leent zich ook prima voor ziekenhuizen, hotels of vakantieoorden en hospitality in bijvoorbeeld voetbalstadions of VIP-evenementen.