Ga naar hoofdinhoud

LG en Service Connection creëren visuele huiskamersfeer in nieuwe Qmusic-studio

Achtergrond 

Qmusic en radiozender JOE namen in juni 2024 hun intrek in hun gloednieuwe studio’s in Mediavaert, het hoofdkantoor van DPG Media in Amsterdam. Deze verhuizing markeerde een nieuw hoofdstuk voor beide radiozenders, met studio’s die niet alleen technisch geavanceerd zijn, maar ook visueel voor radio-uitzendingen een nieuwe standaard zetten. Voor de visuele component deed Qmusic een beroep op LG en installatiepartner Service Connection, vertelt Rick van der Sterren van Qmusic: “Voor Qmusic bood deze verhuizing een kans om de vier nieuwe studio’s volledig opnieuw in te richten, waarin veel ruimte was voor visuele technologie. 

Uitdaging 

De wens van Qmusic was duidelijk: een warme, visueel aantrekkelijke studio waar niet alleen geluid, maar óók beeld een belangrijke rol speelt in het contact met luisteraars en volgers. Deze wens kwam mede van dj Mattie Valk, die zich liet inspireren door Australische studio’s waarin beeld en radio al langer hand in hand gaan. Doel was de ‘ideale radiostudio’ te creëren waarin beeld en geluid worden gecombineerd om de beleving van en interactie met luisteraars te versterken. Om dat mogelijk te maken, moest een videowall van LG worden geïntegreerd in het interieurontwerp. Niet eenvoudig, want er bestond geen standaard schermoplossing voor dit formaat. Bovendien moest de technologie naadloos aansluiten op de volledig geautomatiseerde studio-omgeving waarin dj’s met één druk op de knop hun gepersonaliseerde instellingen oproepen: van verlichting en audio tot visuals. Van der Sterren: “Het mooie van LG’s oplossing is, is dat het decor letterlijk meebeweegt met de programma’s en wat er ‘op zender’ gebeurt. Tijdens de Top 40 verandert de achtergrond live mee en zie je welke nummers al zijn geweest. Een ander voorbeeld is ‘De Foute 1500’: een lijst met 1.500 ‘foute liedjes’ die door luisteraars is samengesteld. We passen de schermen aan dit thema aan - in de vormgeving die bij het ‘foute uur’ hoort. We gebruiken de schermen onder meer ook voor acties en projecties bij jingles. Zo dragen de schermen bij aan een totaalbeleving waarin beeld en geluid elkaar versterken.” 

Oplossing 

Om dit mogelijk te maken realiseerde Service Connection samen met LG een unieke visuele installatie. In de grote Qmusic-studio werd een videowall samengesteld uit zes 49-inch LG-schermen, geplaatst in portrait-stand. “Door de schermen staand naast elkaar te plaatsen en aan te sturen met een videoprocessor, konden we een ultra-brede banner creëren die perfect in het studiodesign past”, legt Schoon uit. “Dat is echt maatwerk en LG heeft daar de juiste schermen voor.” Naast de videowall zijn ook in de kleinere studio’s grote 98-inch LG-schermen geplaatst. Dankzij hun haarscherpe resolutie en kleurconsistentie bieden deze schermen maximale impact, ongeacht de lichtomstandigheden. Ook de integratie met het interne automatiseringssysteem verliep vlekkeloos. “Als een dj inlogt, verandert het licht, verschijnt het juiste logo en worden de schermen automatisch aangepast aan de show”, legt Schoon Uit. Qmusic was uiteraard nauw betrokken bij de schermkeuze. “We zochten naar schermen die 24/7 kunnen draaien, met een zo dun mogelijke rand”, vertelt Van der Sterren. “Patrick heeft ons daarin goed geadviseerd. We zijn een keer naar het hoofdkantoor van LG in Amstelveen geweest voor een aantal demo’s. Daarna heeft Patrick alles geregeld: van levering tot installatie.” 

De samenwerking tussen LG, Service Connection, Qmusic en de interieurbouwers begon al in 2023 en kenmerkte zich door een intensieve voorbereiding, wekelijkse afstemming en een strakke planning. De technische installaties in de kelder - de zogenoemde ‘uitzendstraat- zijn als eerste aangepakt, waarna de studio’s - plug and play - snel konden worden ingericht. Begin juni 2024 waren de studio’s operationeel, na testsessies met de dj’s zelf. Het resultaat is een studio waar radio en beeld perfect samenkomen. De schermen tonen animaties, logo’s, nieuwsitems en artiestinformatie die dynamisch meebewegen met het programma. Fragmenten uit de populaire ochtendshow Mattie & Marieke worden inmiddels talloze keren bekeken via social media. “Beeld is een tweede laag die de kracht van radio versterkt”, zegt Schoon. “Mensen delen geen audiofragmenten, maar wél video. De LG-schermen maken dat mogelijk. Deze zijn betrouwbaar, leveren altijd consistente beeldkwaliteit en integreren feilloos met het systeem van Qmusic. Precies wat je nodig hebt in een omgeving waar alles moet kloppen.” Ook Van der Sterren is enthousiast. “De schermen draaien 24/7, zijn volledig onderdeel van onze uitzendingen en de dj’s waarderen dat het decor hun show versterkt, zonder dat ze hier iets voor hoeven te doen; alles loopt volledig synchroon met de programmering”, zegt hij. “Radio wordt steeds visueler en dit is pas het begin. In de toekomst zal beeld alleen maar belangrijker worden.” 

 

| Leestijd:

Over de auteur