Heeft u een vraag?

Neem dan contact op met LG Business Solutions:
+31 (0)20 456 31 68

Winkelen moet een beleving zijn

04-11-2015
Kantine met kantooraico's

Om klanten te motiveren naar een winkel te gaan in plaats van een online aankoop te doen, moeten winkeliers vernieuwen. Hoe? Door de online en offline wereld met elkaar te verbinden.

Stel: je wilt dat ene paar sneakers hebben. Maar in de winkel zijn ze uitverkocht in jouw maat. Dan maar online kopen? Dat is wat er nu gebeurt. Maar het kan ook anders. Roeland Scholten, Sales Director Business Solutions Netherlands: ‘Denk aan schermen in de winkel waarop je niet alleen het product ziet, maar ook alle specs en beschikbare kleuren en je het ook nog meteen ter plekke kunt bestellen. Je bestelt zo alsnog online, omdat het product bijvoorbeeld niet op voorraad is, maar wel in de webshop van dezelfde winkel. Het gevolg is dat de winkelier zijn klant niet verliest.

Click, point, buy

Het kan nog vernieuwender. LG levert ook de techniek en apparatuur voor het zogenoemde click, point, buy.  Scholten: ‘Je ziet een scherm met daarop een model met een prachtig kostuum en schoenen aan. Je richt je mobieltje op het scherm, klikt zo op het kostuum en alle informatie over dit kostuum staat vervolgens in jouw telefoon. Als je wilt, kun je het zelfs meteen bestellen.’

Verleiden tot aankoop

Volgens Scholten zijn dit soort ervaringen en technieken de retail van de toekomst. Het gaat volgens hem steeds meer om de beleving. Want winkelen kun je tegenwoordig overal. In de trein, in de lift en op kantoor. Naar een echte winkel toegaan, moet dus iets extra’s bieden. Scholten: ‘Daarbij hoort een totaalconcept van een aangename temperatuur, sfeer en verlichting. En vernieuwende technieken die de kijker verleiden en informeren om tot aankoop over te gaan.’ Winkels worden steeds meer een showroom, waar je de producten kunt bekijken, vasthouden en voelen. Om ze vervolgens te kopen.

Meer omzet

Onderzoek toont volgens Scholten aan dat bedrijven die al gebruik maken van deze nieuwe technieken, meer omzet genereren. Als voorbeeld noemt hij een cafetaria in België. ‘Naast losse producten verkocht deze cafetaria ook menu’s. Maar deze werden zelden besteld. Sinds er twee digital signage schermen boven de balie hangen, waarop het menu wordt getoond, verkopen ze het menu 60 procent vaker dan voorheen. Zo verdien je je investering dus snel terug.

Vertrouwen

Het is natuurlijk wel een investering om mee te kunnen doen aan deze vernieuwingen. Maar het goede nieuws is dat het steeds beter gaat met de retailmarkt. Consumenten hebben weer meer vertrouwen in de economie, gaan weer meer geld uitgeven en dat zorgt dat de winkeliers weer kunnen investeren.

Bent u klaar voor de winkelbeleving van de toekomst?

Neem contact met ons op voor meer informatie over onze retail solutions.


 

Deel dit:

Producten

Referenties

Privacy Policy